Adaptivni cruise control(adaptivni tempomat)/ACC

Reno Riznić | Adaptivni cruise control(adaptivni tempomat)/ACC

Adaptivni cruise control(adaptivni tempomat)/ACC

U prošlosti ovaj sistem bio je rezervisan za vozila više klase, a poslednjih godina sve više automobila iz srednje klase dolazi s adaptivnim tempomatom kao delom standardne opreme ili ga je moguće dobiti uz doplatu.

Osnovu ovog sistema čini sofisticirani radar, koji je postavljen u gornjem delu maske motora i očitava brzinu i udaljenost od vozila ispred. U nekim modelima vozila ovaj radar s IC kamerom čini deo sigurnosnog sistema. Radi na principu aktiviranja kočnica bez reakcije vozača s ciljem da zaštiti vozača od potencijalnog sudara, tj. kontakta s drugim vozilima, biciklistima, pešacima, životinjama ili bilo kojom preprekom ispred vozila

U poređenju s klasičnim tempomatom, adaptivni tempomat ACC, doprinosi poboljšanju komfora i smanjenju stresa kod vozača tako što održava zadati razmak od vozila ispred.

ACC automatski prilagođava brzinu kretanja kako bi pratio vozilo ispred, u skladu sa zadatom udaljenošću. Sistem samostalno usporava vozilo kada se počne približavati sporijem vozilu, ako je potrebno i blagom aktivacijom kočnica. Ako vozilo ispred poveća brzinu, ACC takođe povećava brzinu vozila, sve do zadate maksimalne brzine kretanja.

ACC se ponaša kao klasičan tempomat ukoliko ispred nema drugih vozila. Takođe, tokom vožnje na nizbrdici aktiviranjem kočnica održava zadatu brzinu kretanja. Vozač samo treba držati upravljač pod kontrolom, a sve ostalo obavlja pametni sistem ACC.

Vozač kontroliše rad ACC sistema uz pomoć prekidača na upravljaču, birajući “near”, “mid” ili “far” distance, što se odnosi na razmak u odnosu na vozilo ispred ,ukoliko postoji takva opcija. Treba napomenuti da se funkcije ACC sistema razlikuju se od modela do modela i samog proizvođača automobila.

Adaptivni tempomat pokazao se izuzetno korisnim u uslovima loše vidljivosti, kao što je magla. U tom slučaju sistem bez problema prepoznaje vozila ispred, čak i ako ih vozač još nije uočio i automatski usporava vozilo.

Ukoliko se ipak vozite desnom trakom autoputa i uključite tempomat na zadatu brzinu od 130 km/h (koliko je ograničenje na većini autoputeva u našem okruženju), i ispred vas se nalazi vozilo čija je brzina kretanja 100 km/h, u trenutku približavanja sporijem vozilu ACC će reagovati smanjenjem brzine kretanja.

Ako odlučite da se prestrojite u levu traku i započnete obilaženje, ACC će registrovati da u levoj traci više nema vozila i automatski povećati brzinu na zadatih 130 km/h, bez da ste uopšte stisnuli papučicu gasa ili automobilu zadali bilo kakvu novu komandu.

Ovaj korisni sistem ima i svojih mana, to da otupljuje reflekse vozača i deluje uspavljujuće na samog vozača pri dugim noćnim vožnjama na autoputu, pa bez obzira na njegove mogućnosti uvek trebate biti oprezni i držati ruke na volanu i obraćati pažnju na saobraćaj oko sebe.

 

Podelite ovaj blog: